söndag 8 oktober 2006

Fångad i tid och rymd

Idag förflyttades jag 21 år tillbaka i tiden. Jag tittade nämligen på Petras liveinspelning "Captured in time and space" från 1985! Denna raritet, som förut bara var tillgänglig på VHS (och ej i min ägo), har nu givits ut på DVD och jag beställde den direkt från deras hemsida. Jag var lite nervös för att min DVD-spelare inte skulle klara av att spela upp den, men jag kunde andas ut och sedan njuta av en klassisk liveshow som jag tidigare bara hört på CD.

Jag har sett Petra live fyra gånger (två gånger i Globen, en gång i Forserum i Småland och senast förra hösten i Tønsberg i Norge - se bilder), och vid alla dessa tillfällen har John Schlitt varit gruppens sångare. Det som gör den här DVD:n så speciell är att den är ifrån tiden före John Schlitt, då Greg X. Volz var sångare i Petra. Det var en stor njutning att se honom "in action". Röstens kvaliteter kände jag till sedan tidigare, men nu upptäckte jag att han även utstrålade enorm spelglädje. Han dansade omkring och gestikulerade hela tiden, hoppade och sparkade i luften!

Jag tycker att det var utomordentligt kul att få se Petra live från tiden innan jag började lyssna på dem. De har verkligen fångat konsertupplevelsen. Tack Petra för att ni gav ut denna klassiker på DVD!

Inga kommentarer: