torsdag 1 december 2005

Petra i Norge!

Igår kom jag hem till Norrköping igen efter min minnesvärda resa till Arvika och norska Tønsberg. På tisdagen åkte jag och Tomas buss till Kongsvinger i Norge för att där bli upplockade av Micke, Anders och Emil från Dalarna. Enligt planeringen hade vi två timmars marginal som gott och väl skulle räcka för att äta i Kongsvinger och sedan hitta fram till konsertlokalen när vi kommit till Tønsberg. Det hade varit lugnt om inte våra kära vänner körde fel på vägen till Kongsvinger (de hamnade bland annat på en grusväg!) och lyckades därmed förbruka en timme och 20 minuter av vår marginal. Efter att ha ätit grymt goa pizzor på Mani's Pizza i Kongsvinger var hela marginalen borta och det skulle bli en hård kamp mot klockan under den två timmar och 20 minuter långa resa som kvarstod. Tiden för konserten var utsatt till 20.00 och vi körde in på parkeringen 20.07. Det återstod dock ca en kvart innan konserten körde igång, så vi missade ingenting!

När konserten sen kör igång välkomnas Darrell Mansfield med band upp på scenen! Denna legend inom kristen rock och blues var helt oväntat publikuppvärmare åt ännu mer legendariska Petra. Det var en fröjd att se honom briljera på munspel!

Sen kom då det som vi alla var där för, konserten med pionjärerna inom kristen rockmusik, Petra! Det var grym stämning att stå där i en ganska liten lokal och se att de fortfarande kan bjuda på underbar musik. De rev av klassiker efter klassiker och det var härligt att se sångaren John Schlitt agera med samma intensitet som han haft tidigare gånger jag sett Petra live.

Det var roligt att efteråt få tacka gruppen (och då framför allt Bob och John) för all underbar musik de gjort under åren som gått. Det är en era inom kristen rockmusik som i detta nu håller på att avslutas och därför känns det stort att jag fick möjlighet att vara med vid gruppens, med största sannolikhet, sista spelning i Norden!

2 kommentarer:

Mia sa...

Hade det inte varit närmre att åka till Huskvarna på konserten?;-)

Jonny sa...

Jo visst hade det varit det! (I alla fall för mig, kanske inte för de som jag åkte med.) Hur som helst så planerades Huskvarnakonserten in senare och då hade vi redan beställt biljetter. Resan blev ju också ett besök hos min käre vän Tomas i Arvika, vilket självklart var värt lite extra.

Sen ska vi ju komma ihåg att Huskvarnakonserten inte var Petras sista i Norden, vilket Tønsbergskonserten (förmodligen) var! :)