tisdag 6 september 2011

Fiasko för Aftonbladet och Expressen!


Jag har länge irriterat mig på att kvällstidningarna överdriver i sina artiklar om idrott, och då framför allt kring resultat som inte blev så bra som vi hoppats. Ett ord som jag skrivit om tidigare är ordet "fiasko". (Se här.) Tyvärr är ordet fortfarande frekvent använt i idrottsjournalistiken och idag hittade jag utan att anstränga mig följande tre exempel.

Aftonbladet:
Expressen:

Expressen igen:


Efter dessa exempel känner jag mest för att dra en lång suck, men ska väl i alla fall ge en kort kommentar. Visst, vi kan vara besvikna över förlusten borta mot Ungern i fredags, men med tanke på hur svårt Sverige brukar ha borta mot Ungern tycker jag inte att det borde benämnas som fiasko. De två senaste matcherna där vann vi ju faktiskt bara efter makalösa Zlatanmål i slutminuterna! Vi måste väl acceptera att landslaget förlorar ibland, utan att det måste stämplas som fiasko?


När det gäller friidrotts-VM så har vi ju varit väldigt bortskämda några år med flera världstjärnor aktiva samtidigt. Nu är läget ett annat, och då måste vi väl bedöma resultatet utifrån dagens förutsättningar? Visst hade vi förhoppningar om att några av årets VM-deltagare skulle prestera bättre än de gjorde, men att kalla det fiasko?!?


Min uppmaning är att bara använda ordet fiasko när det verkligen är berättigat! (T.ex. Sveriges förlust mot Vitryssland i OS 2002.)

3 kommentarer:

Jonny sa...

I halvtid mot San Marino ikväll och "bara" 0-0, skriver Aftonbladet: "Fiasko-halvlek av blågult". Kommentar överflödig...

Nurp sa...

Haha jag håller med fullständigt! Fiasko ska bara användas när det är ett brutalt misslyckande. Det kan man verkligen inte kalla Ungern-matchen. Det var inte bra men inte heller fiasko-dåligt.
Och som du säger om friidrotten, det är svårt att hitta ett fiasko där, med tanke på att ingen förväntades ta en medalj eller göra några större framgångar.
Men ordet säljer väl..

Jonny sa...

Kan tillägga att jag även den 22 maj 2010 skrev några rader om användandet av ordet "fiasko". Titta här: http://baramin.blogspot.com/2010/05/har-du-hort-talas-om-butenschon-och.html