onsdag 16 augusti 2006

Testa riksdagskandidat

Riksdagsval.se kan man testa vilka riksdagskandidater man sympatiserar mest med. (Dock ska här påpekas att alla kandidater inte är med i urvalet, endast de som anmält sig på hemsidan.) Självklart gjorde jag testet och här är de högsta resultaten:

82%
Ulla Löfgren (m)
Nanda Holm (kd)

76%
Holger Gustafsson (kd)
Anders Pettersson (kd)

71%
Annika Qarlsson (c)
Inga Lill Siggelsten Blum (kd)
Gulan Avci (fp)
Annika Eclund (kd)
Lars-Arne Staxäng (m)

Som ni ser är det, föga överraskande, representanter från de fyra borgerliga partierna som toppar. 5 av topp 9 är kristdemokrater. Här är de bästa resultaten för övriga partier:

Socialdemokraterna - Peter Weiderud, 41%
Miljöpartiet - Ingegerd Saarinen, 35%
Vänsterpartiet - Marianne Berg, 29%

Tillsammans med partitesten jag gjorde i lördags visar detta test att jag definitivt hör hemma till höger om mitten på den inom politiken klassiska höger-vänsterskalan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är verkligen seriös med dessa test! Frågan är bara om du vågar vara så fräck så att du röstar tvärtemot vad du själv tycker och satsar på vänstern! En röst hit eller dit kan ju inte påverka valresultatet nämnvärt...
Det tål att tänka på *glimten i ögat*

Själv tänker jag rösta på Feministiskt Initativ..

Jonny sa...

Du är allt för rolig, Nurp!

Men om du är seriös, mot förmodan, vill jag veta: Vad är det som får dig att överväga att lägga din röst på Fi?!?

Anonym sa...

Eh... Det enda som får mig att vilja rösta på dem är att jag är en feminist ända in i benmärgen! Eller inte.

Nej, Fi är nog det sista partiet jag skulle rösta på, eller möjligtvis Sd. Jämställdshetsfrågorna har blivit överdimensionerade!! Därför behöver vi inte ÄNNU ett till sånt parti i riksdagen. Nu får det va nog :P

Med andra ord: jag dementerar att jag ska rösta på Fi! Blir nog kd. Vi får se.