lördag 12 augusti 2006

Disappointed!

Äntligen!

I flera månader har jag, till och från, grubblat på i vilken film en viss filmreplik hör hemma. Det rör sig kort och gott och ordet "disappointed" som uttrycks med ilska och med stark betoning. Dock hade jag alltså ingen aning om var jag fångat upp den här repliken, vilket var enormt frustrerande. Tills igår. Äntligen! Det är så oerhört skönt att slippa grubbla på detta mer. Nu antar jag aldrig kommer att glömma det...

Vilken film det handlar om? Jasså, ni vill också veta det? Ok, jag ska berätta. Igår sändes filmen på TV3. Jag tänkte först inte titta eftersom jag faktiskt har den på DVD, men några minuter in i filmen valde jag bort friidrottens eftersnack. Jag hann inte titta länge, förrän det för mig klassiska filmcitatet kom. Det rör sig alltså om 80-talsklassikern "A fish called Wanda" med bland andra John Cleese, Jamie Lee Curtis, Michael Palin och Kevin Kline. Det är den sistnämndes rollfigur "Otto" som fäller kommentaren när han precis öppnat ett kassaskåp och upptäcker, mot sina förväntningar, att skåpet är tomt. Då kommer det:

"Disappointed!"

Otto (Kevin Kline) och Ken (Michael Palin) ur filmen "A fish called Wanda"

Inga kommentarer: