tisdag 2 januari 2007

Inofficiella VM i Masterblaster 2007

Idag avgjordes inofficiella VM i det klassiska Amigaspelet Masterblaster. Mästerskapet gick av stapeln hemma hos Anders och Emmelie Palm i Nordanåker, Dala-Järna.

Nio tappra sprängare deltog i tävlingen:
Emil Blom
Jonny Stenback
Anders Palm
Daniel Nordquist
Anders Fehrm-Johansson
Jeanine Osbeck
Daniel Johansson
Oskar Lundkvist
Oscar Fehrm-Johansson

Tävlingen började med en kvalomgång där alla spelade fem matcher var, en med varje joystick och en med tangentbordet. De tre bästa där skulle seedas inför gruppspelet med tre grupper och tre sprängare i vardera grupp.

Resultat i kvalomgången:
Anders P - 5 segrar, Anders F-J, Jeanine, Daniel J och Oscar F-J - alla 1 seger samt Emil, Jonny, Daniel N och Oskar L - alla 0 segrar.

Eftersom det inte gick att kora de tre bästa beslöt tävlingsledningen att Anders P skulle seedas i grupp 1, medan de fyra med varsin seger skulle lottas i de två andra grupperna. De med noll segrar skulle sedan fylla ut grupperna (Två sprängare i grupp 1 och en vardera i grupp 2 och 3.) Gruppspelet skulle avgöras i en matchserie med först till fyra segrar.

Gruppindelning:
Grupp 1: Anders P, Oskar L och Emil
Grupp 2: Jeanine, Daniel J och Jonny
Grupp 3: Anders F-J, Oscar F-J och Daniel N

I grupp 1 tog Anders P fyra raka segrar och Jonny gjorde detsamma i grupp 2. Grupp 3 blev betydligt mer spännande, där Daniel N segrade före Anders F-J (3 segrar) och Oscar F-J (1 seger). De tre gruppsegrarna gick direkt till finalen tillsammans med den bästa tvåan, alltså Anders F-J. De övriga fick spela en B-final i först till sex segrar, där vinnaren skulle få den sista platsen i finalen.

Resultat B-final:
Oscar F-J - 6 segrar
Emil - 5 segrar
Daniel J - 4 segrar
Oskar L - 4 segrar
Jeanine - 0 segrar

Finalen avgjordes i en matchserie med först till sju segrar.

Resultat final:
Daniel N - 7 segrar
Anders P - 5 segrar
Oscar F-J - 3 segrar
Anders F-J - 2 segrar
Jonny - 2 segrar

Slutställning:
(Där två sprängare fått samma antal segrar i B-final eller final har antal segrar i kvalomgången avgjort placering.)
1. Daniel Nordquist
2. Anders Palm
3. Oscar Fehrm-Johansson
4. Anders Fehrm-Johansson
5. Jonny Stenback
6. Emil Blom
7. Daniel Johansson
8. Oskar Lundkvist
9. Jeanine Osbeck

2007 års inofficiella världsmästare i Masterblaster är alltså Daniel Nordquist. Ett stort grattis!

Avslutningsvis några bilder ifrån mästerskapet.




4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga minnen, och vilka sköna bilder :D Historiens första VM (?) ägde rum och jag fick vara med. Det var längesen jag var så nervös, men när vi väl kom igång släppte allt och sen var koncentrationen där till max. Anders vann i början, men när det väl gällde räckte han inte till utan en viss Daniel tog hem segern! Det är inte utan anledning som jag tänker tillbaka med glädje och stolthet på min fina skalp. Gissa om jag inte njöt när jag skulle lägga mig :)
Nästa år är jag garanterat med igen och försvarar titeln. Och du Jonny, är det inte nästan lite pinsamt att bli slagen av en nybörjare (Oscar) i finalen, när man äger spelet själv?

Jonny sa...

Nja, pinsamt vet jag väl inte om jag tycker att det är. Däremot är det kul att sporten blir större och större!

Som en av tre i tävlingsledningen måste jag också säga att jag tycker att upplägget blev riktigt bra, och möjligheterna finns ju att anpassa det till antalet deltagare.

Anonym sa...

Om två dagar är det dags igen! Jag har en förhoppning av att det ska bli ännu större i år! Dock är det med sorg som jag inser att två av finalisterna inte kommer att delta i år. Bröderna Anders och Oscar F-J är på annat håll ser det ut som.

Är faktiskt nervös redan nu då jag har insett hur mycket som står på spel! Om några dagar kanske jag inte länge kan kalla mig regerande mästare längre! Du inser inte hur mycket det titeln har inneburit för mig under det senaste året :D Dvs. egentligen ingenting hehe.

Ses snart och jag önskar dig ett stort lycka till när det nu är dags igen. Vi ses i finalen!

Jonny sa...

Ajdå, det är tunga uppgifter du kommer med så här på nyårsafton. Men då kanske jag har pallchans! :)

Förhoppning finns om minst lika många som sist, men det känns ändå en aning osäkert. Det är många som visat intresse, men sen är det ju en helt annan sak att våga ställa upp i mästerskapet.

Hur som helst ska det bli riktigt kul!