måndag 12 maj 2008

Ovanliga kineser?

Idag kunde man på Aftonbladets hemsida se följande rubrik:



Om något är exklusivt så är det ju uteslutande och det skulle i det här fallet alltså betyda att aftonbladet.se är den enda platsen där du kan möta "vanliga" kineser. Det är ju väldigt anmärkningsvärt, med tanke på det finns över en miljard kineser! Dessutom kan jag inte låta bli att fundera över vad som är en "ovanlig" kines?!? Mitt hetaste tips är en kines som är 229 cm lång! Yao Ming, som spelar basket i NBA är så lång, och med tanke på hur lång jag kände mig när jag var i Kina förra året, så tror jag att det är ganska ovanligt med så långa kineser.

En av mina elever tyckte däremot att en ovanlig kines är en svensk kines! Jag kan nog hålla med honom om det, även om jag tror att det finns fler kineser som är svenska medborgare, än kineser som är 229 cm. Eleven skulle då försvara sitt påstående och fällde då denna gyllene kommentar: "De flesta kineser i Sverige är japaner!"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, klockrent blogginlägg :D
Som vanligt är det bara rubrik-sensationer i aftonbladet dag ut och dag in. Allt är "skandaler" eller "exklusiva" nyheter... Så överdrivet så man spyr på skiten rent ut sagt!

Därför är det skönt att du käre Jonny, tar dig an uppgiften att reda ut tidningens oreda genom att försöka förklara hur fel dom har, och inte minst - du gör det i klassrummet med dina elever! Ett stort plus för dig som lärare.

...och såklart finns det i klassen ett geni som har oerhört genomtänkta kommentarer :) Kan inte annat än säga "japaner, japaner, japaner..."

Nu hoppas jag att du tar dig tiden att skriva om Henkes comeback i den svenska EM-truppen :D

Jonny sa...

"Geniet" i klassen var nog mer genomtänkt än vad citatet antyder. Det han menade var att de flesta av dem som vi tror är kineser, i själva verket är japaner. Men uttrycket är ändå redan en klassiker!

Anonym sa...

hehe ja det ger ju en liten annan innebörd av det hela ;)
Grymt bra i alla fall!
Ska nu läsa om henke...