lördag 8 september 2007

Om nedladdning...

Jag tillhör dem som i nedladdningens tid ändå föredrar att köpa CD-skivor. Dels med tanke på att artisterna ska få betalt för sitt jobb, men också för att det är nåt speciellt med att ha skivan. Vissa förespråkar att köpa skivor/låtar på nätet, t.ex. genom iTunes, men jag drar mig för att göra det. Dels för det där speciella med att ha skivan, men kanske mest för att ha kvar skivan även efter en hårddiskkrasch (som man tyvärr inte kan försäkra sig emot).

En artist som jag gärna lyssnar på är Håkan Hellström. För ett tag sedan kompletterade jag min samling av Hellströmskivor. Jag köpte "Ett Kolikbarns Bekännelser" och "Nåt Gammalt, Nåt Nytt, Nåt Lånat, Nåt Blått" för sammanlagt 99 kr på ICA. Blev dock lite besviken när jag hemma försökte lägga in dem på iTunes och därigenom på min iPod. Den sistnämnda skivan var spärrad för iPod. Visst, det informeras om det på baksidan av konvolutet, men jag tycker ändå att det är kasst. Jag betalar ju för skivan och vill ju då kunna använda den. Jag vet att syftet med spärren är att hindra folk från att ladda upp låtarna på nätet, men den här sortens spärrar uppmuntrar ju bara folk att ladda ner den på nätet! Effekten blir ju den motsatta! Vi som vill göra rätt och därför köper skivorna borde inte straffas för att andra lägger ut dem på nätet!

Inga kommentarer: