tisdag 16 maj 2006

Jag = kristdemokrat

Jag gjorde idag ett test på hemsidan Ungt Val 2006 för att få se vilket parti jag sympatiserar mest med. Här är resultatet:

1. Kristdemokraterna, 86%
2. Folkpartiet, 77%
3. Centerpartiet, 75%
4. Moderaterna, 59%
5. Socialdemokraterna, 38%
6. Miljöpartiet, 20%
7. Vänsterpartiet, 18%

I stora drag var resultatet ganska väntat, men jag hade nog trott att Moderaterna åtminstone skulle vara närmare Centerpartiet och Folkpartiet. Känns skönt att Kristdemokraterna är i topp, med tanke på mina 2,5 år som politiker i Norrköpings kommun. Hade ju varit jobbigt om jag under dessa år arbetat för "fel" parti! :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte väl att jag också skulle ge mig i kast med detta test och fick ett lite annat resultat - framförallt lägre procentsiffror än dig!

1. Kristdemokraterna, 63%
2. Centerpartiet, 55%
3. Folkpartiet, 50%
4. Miljöpartiet, 39%
5. Moderaterna, 36%
6. Vänsterpartiet, 33%
7. Socialdemokraterna, 16%

Jag blev högst förvånad över att jag inte ens var i närheten av att vara sosse i detta test! Jag som trodde jag var så solidarisk :) Framförallt förvånade det mig att v hade bättre åsikter än s (enligt mig) i dessa utvalda frågor!

Jonny sa...

Det gläder mig att se resultatet av ditt test, Nurp. Du har "rätt" partier i topp!

Det där med att jag har högre procentsiffror är ju i intressant. Jag har högre än dig när det gäller fem av de sju partierna. Det som skrämmer mig en aning är de relativt höga värdena som du fått på Vänsterpartiet och Miljöpartiet... En tredjedel av dig = vänsterpartist?!?

Anonym sa...

Troligtvis så fick jag så högt värde på vänstern bara för att jag tyckte att jämställdhet är viktigt. de flesta andra frågor var nog raka motsatsen i mina svar jämfört med dom. Men om du vill kalla mig för 1/3-dels vänsterpartist, så glöm då inte att 2/3-delar är kd av mig.

..när jag nu börjar tänka efter så blir ju den sammanlagda procentsiffran mycket högre än 100(blir ju 292%). 33 av 292 är inte en tredjedel.. Så du har visst fel ändå!

Jonny sa...

Jo, visst är det så att en tredjedel av dig inte är vänsterpartist, men en tredjedel av dig sympatiserar med vänsterpartiet (och en hel del andra partier också för den delen)!

Anonym sa...

Vad sägs om det här då! Kanske inte borde publicera så att folk kan se :/ Men tyckte iof att bedömningen över partiernas åsikter, i alla fall Kristdemokraterna som jag kan rätt bra, inté var helt korrekt. Ex. gällandes betyg på uppförande - fy! Ja, ja - (s) var i alla fall väntat längst ned på listan.

C 77 %
Kd 75 %
Mp 57 %
Fp / V 50 %
M 28 %
S 26 %

Jonny sa...

Så du är mest Centerpartist Mimmi! Om distriket får se det här kanske du inte har nåt jobb i sommar... ;)