onsdag 31 augusti 2005

Ny gren i friidrott

Har de senaste veckorna sett en del TV-sändningar från flera olika friidrottsevenemang (VM, SM, Finnkampen och Golden Leage-galor). Jag har funderat lite kring de grenar som finns och har kommit på en ny som jag tror skulle bli ganska kul att titta på. Vi är vana vid flera olika löpgrenar (100 m, 200 m, 400 m, 800 m, 1500 m, 5000 m, 10 000 m, marathon samt häck- och hinderlopp). Alla dessa grenar har en sak gemensamt, löparna ska nämligen springa en bestämd sträcka så snabbt som möjligt. Min nya gren skulle gå ut på att springa så långt som möjligt på en bestämd tid. Till exempel skulle man kunna ha löpning 10 min. Löparna ska sedan försöka vara den som sprungit längst när 10 minuter har gått! Ett världsrekord borde hamna någonstans runt 4000 m.

Mina förslag på grenar är: 1 min, 5 min, 10 min, 15 min. Vill man ha riktigt långa lopp skulle jag kunna tänka mig 30 min och 60 min.

Inga kommentarer: