söndag 6 november 2011

Wir sind Werder Bremen!

Kom idag hem efter några dagars skön semester i Bremen. Det var mycket trevligt och avkopplande att vandra omkring i den vackra gamla stadskärnan. Resan kryddades med Bundesligafotboll igår, nämligen Werder Bremen mot FC Köln. När jag på fredagen gick till arenan för att köpa biljett visade det sig att de bara hade två biljetter kvar!

Jag sammanfattar fotbollsupplevelsen med några plus och minus:

Plus:

  • Härligt när det märks på stan att det är matchdag. Överallt fanns det människor klädda i grönvitt!
  • Utsåld arena, nästan 42 000. Helt galet!
  • Mycket skötsam publik, men ändå med stort engagemang.
  • Matchen kunde inte läggas upp mer dramaturgiskt: underläge för hemmalaget med 0-2 i paus, två snabba mål för Werder Bremen i början av andra halvlek och sedan ett sent segermål. Rosenberg neddragen så att det blev straff, samt skarvnickade fram till segermålet. Hattrick av Pizarro!
  • Drycken såldes i rejäla plastmuggar med en hemmaspelare på varje mugg. Det skulle jag även uppskatta på Nya Parken i Norrköping...


Minus:

  • Att sköta all betalning på arenan med ett speciellt arenakort är måhända en bra idé med tanke på att minska kontanthanteringen och att snabba på köerna, så långt skulle det nog vara ett plus. Det som gör att jag placerar det på minuslistan är begränsningen när det gäller vilka belopp man kan tanka kortet med. Är man bara på arenan en gång, riskerar du att ha pengar kvar på kortet som du inte kan använda. Lägg till detta lite otydliga priser och förvirringen är total.
  • Rökning på arenan och detta är verkligen ett stort minus! Efter gårdagens match uppskattar jag verkligen det rökförbud som råder på svenska arenor.
  • Användningen av bildskärmarna. Nästan uteslutande visades bara matchklockan och aktuell ställning. Vid mål, varning och byten visades textinfo och ibland även foto på berörd spelare, men inga rörliga bilder! Med så stora skärmar hade jag förväntat mig repriser, men icke!
Efter denna uppräkning måste jag ändå betona att jag är mycket nöjd med hela upplevelsen. Det var helt fantastiskt!

Till sist infogar jag ett filmklipp med en matchsammanfattning:

3 kommentarer:

Nurp sa...

Sjuk stämning! Jag har varit på Stadio Olimpico i Rom och sett Roma spöa Sampdoria en gång, men jag tror ändå att den tyska publiken både är snällare och större. 42000 är ju galet mycket folk!
Knäppt att dom får röka, skulle vara väldigt irriterad av att sitta i ett rökmoln i två timmar. Måste finnas gränser...
Gött att läsa lite oväntade nyheter, hade ingen aning om att du varit utanför Nyköping :)

Nurp sa...

+ att matchen verkade vara grym också :)

Jonny sa...

När jag såg att det kommit in två kommentarer till inlägget var min första tanke att någon mer än Nurp kommenterat, men där hade jag fel... :) Jag är hur som helst mycket glad (och imponerad) över att du är bloggen trogen!

Jag har aldrig varit på fotboll i Italien så där har jag inget att jämföra med. Däremot kan jag bara bekräfta att tyskarna skötte sig mycket bra, och detta trots den enorma mängden av ölglas som serverades inne på arenan.

Angående rökningen så var jag ändå så lyckligt lottad att ingen av mina närmaste grannar på arenan rökte. Däremot klarade jag mig inte helt ifrån detta elände.